הקטנת חזה

למרות התפיסה הרווחת לפיה חזה גדול נשי וסקסי יותר, עבור נשים רבות חזה גדול פשוט כבד מדי ורבות מחליטות להקטין אותו בניתוח להקטנת חזה.

מתי נכון לך לשקול לבצע ניתוח הקטנת חזה

חזה גדול עשוי להקשות על חיי היום יום ואף להיות מלווה בתופעות הבאות:

מהו הגיל המינימלי לביצוע ניתוח הקטנת חזה

ההמלצה הרווחת בקרב הרופאים היא להמתין עד שהשדיים סיימו להתפתח, שלב שמתקיים בסביבות גיל 18

הכנות לקראת ניתוח להקטנת חזה

לאחר גיבוש ההחלטה בנושא עלייך להפגש עם הרופא או הרופאה המנתחים ולפרוש בפניהם את הציפיות שלך מהניתוח. גודל השד הסופי לאחר הניתוח יותאם למבנה הגוף שלך ולכן מומלץ מאד שבפגישה עם הרופא המנתח תהיה התייחסות ברורה ומקיפה הן לציפיות שלך והן למגבלות הנובעות מנתונים פיסיים היחודיים למבנה הגוף שלך. תיאום ציפיות ברור משפר לעין שיעור את שביעות הרצון מהתוצאה הסופית.

במהלך הפגישה הרופא המנתח יבדוק אותך, ימדוד את שדייך ויסביר כיצד יבוצע הניתוח, לאילו תוצאות את אמורה לצפות ומהם הסיכונים הכרוכים בו. היות ובמהלך ניתוח להקטנת חזה נהוג להקטין את העטרה שמסביב לפטמה ולשנות את מיקומה, ייתכן והרופא יציג את התהליך הזה בפנייך וישמע את עמדתך בנוגע לאפשרויות.

הרופא יבקש ממך לבצע סדרה של בדיקות לקראת הניתוח, הכוללות על פי רוב בדיקת דם, צילום חזה ואק"ג. במקרים מסוימים עשוי הרופא לבקש ממך לבצע בדיקות אולטרסאונד שדיים וממוגרפיה.

אם את מעשנת, תיאלצי להפסיק לעשן שלושה שבועות לפני הניתוח ושלושה שבועות לאחריו. אם את צורכת תרופות לדילול הדם כמו אספירין או קומדין, תתבקשי להפסיק וליטול אותן כשבועיים לפני הניתוח.

במשך שש שעות לפני הניתוח יהיה עלייך להיות בצום.

אם את משתייכת לקבוצת סיכון מסויימת (אם יש לך בעיה בקרישת הדם לדוגמה), ייתכן והרופא יבקש ממך לתת מנת דם לפני הניתוח שתישמר למקרה שתזדקקי לעירוי דם במהלך הניתוח.

הרדמה במהלך ניתוח הקטנת חזה

ניתוח להקטנת חזה נעשה בדרך כלל בהרדמה כללית. הרדמה היא אמצעי למניעת כאבים בעת ניתוח ומבוצעת באמצעות מתן חומרים שתפקידם להוריד את סף הכאב, להרגיע ולשתק את תנועת השרירים. ההרדמה מבטיחה שלא תרגישי כל כאב במהלך הניתוח.

כמה ימים לפני הניתוח יבדוק אותך הרופא המרדים במרפאת טרום הרדמה. בפגישה זו את מוזמנת לשאול אותו כל שאלה הקשורה לתהליך ההרדמה ולחלוק איתו כל פרט מההיסטוריה הרפואית שלך, ובכלל זה מחלות וניתוחים, תרופות שאת נוטל על בסיס קבוע ורגישות לתרופות.

כיצד מבוצע ניתוח להקטנת חזה

במהלך הניתוח הרופא מבצע חתך מסביב לעטרה ולאחריו חתך נוסף בחלקו התחתון של השד – מהחתך שמסביב לעטרה ועד לקפל השד. אם מדובר בשד גדול מאוד, מבצע הרופא חתך נוסף לאורך קפל השד.

לאחר השלמת החתכים הרופא מרים את העטרה ואת הפטמה, מסיר רקמות עור ושומן מהשד ככל שנדרש ומהדק את השד בצורתו החדשה, מחזיר את העטרה ואת הפטמה למקומן וסוגר את כל החתכים באמצעות תפרים נמסים.

משך ניתוח להקטנת חזה

הניתוח נמשך בין שעתיים לארבע שעות.

מהי ההרגשה הצפויה לאחר הניתוח?

בימים הראשונים לאחר ניתוח להקטנת חזה את עלולה לחוש כאבים בחזה ואיזור התפרים עלול להיות אדום ונפוח. על פי רוב עצמת הכאבים אינה גבוהה וניתן להתגבר עליהם באמצעות משככי כאבים קלים כמו אקמול ואופטלגין. אם בניתוח בוצע חתך ארוך (גם לאורך קפל השד), סביר להניח שהוא יגרור כאבים רבים יותר בהשוואה לניתוח בו בוצע חתך קצר. במידה והכאבים חזקים מדי ניתן לבקש מהרופא משככי כאבים חזקים יותר.

לעיתים קרובות מטופלות סובלות לאחר הניתוח מעור יבש. התגובה לכך היא קרם לחות רגיל, תוך הקפדה לא למרוח אותו על החתכים שטרם הגלידו והחלימו.

מהמראה החדש של השדיים ניתן להתרשם זמן קצר לאחר הניתוח, אך כדי להינות מצורתם הסופית יש להמתין בין שלושה לשישה חודשים עד שתיעלם הנפיחות והחתכים יחלימו.

סיבוכים אפשריים במהלך ניתוח הקטנת חזה

כמו בכל ניתוח שמבוצע תחת הרדמה מלאה, גם לניתוח להקטנת חזה מתלווים סיכונים הכרורכים בהרדמה. מעבר לכך טמונים בו סיכונים ספציפיים לסוג הניתוח הזה:

כל אחת מהתופעות הבאות לאחר ניתוח הקטנת חזה מחייבת פנייה מיידית לרופא המנתח: כאבים חריגים, נפיחות יוצאת דופן, שינוי בצורת השד, פצעים והפרשות. מומלץ להשוות כל הזמן בין השדיים כדי לעמוד על תופעות חריגות.

האם קיימות הגבלות לאחר הניתוח?

על פי רוב לאחר הניתוח המטופלת נשארת לאשפוז למשך 24 שעות ובמידה ואין סיבוכים היא משוחררת לביתה למחרת. במשך השבועות הראשונים שלאחר הניתוח מוטלות עליה ההגבלות הבאות:

מתי את צפויה לחזור לעצמך לגמרי

מספר שבועות לאחר הניתוח צפויה רוב הנפיחות בשדיים להיעלם, אך את התוצאה הסופית ניתן לראות רק לאחר שלושה חודשים עד חצי שנה ממועד הניתוח. עם היעלמות הנפיחות נעלמות גם ההגבלות על התנועה, אך יש להביא בחשבון שהניתוח מותיר צלקות וחשוב להפנים שהן אינן נעלמות כליל. יש נשים שמחלימות טוב יותר מנשים אחרות ואצלן הצלקות בולטות פחות. בנוסף יש לדעת ששד שהוקטן אינו שומר על מבנהו החדש לנצח והוא משתנה בעקבות הריונות, הזדקנות וירידה או עלייה דרסטית במשקל.

מומחי ספוט קליניק להגדלת חזה

ד"ר רווית ינקו

מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית, ניתוחי מיקרוכירורגיה משחזרת וניתוחי מוהס לגידולים עוריים.