אקזמה (Eczema)

אקזמה היא תופעה עורית המייצגת קשת רחבה של מחלות עור דלקתיות. סימני ההיכר שלה הם בשלב החריף – תפרחת מגרדת בגוון אדום, תפוחה, בצקתית, עם הופעת בועות מזעריות וגלדים, מצב המחקה רתיחת נוזל, עד לדרגת אידוי והתנדפות. ומכאן הכינוי "אקזמה", שפירושו ביוונית "רתיחה החוצה". בשלב הכרוני של האקזמה העור הנגוע מתעבה , כמעין נייר קלף, נהיה מחוספס מרוב גרד ומכוסה קשקשת.

אקזמה היא ביטוי לתהליך דלקתי בעור (Dermatitis), שיכול להיות ממוקם או מפושט, חריף או כרוני, שמתלקח מסיבות שונות: מצבי דחק רגשי, מגע עם חומר כימי כלשהוא (כגון תכשירי ניקוי), תגובה אלרגית, זיהום עורי, אסתמה עורית ועוד.

דוגמא נפוצה היא אקזמה בידיים או אקזמה של עקרת הבית Housewife's eczema, כתוצאה מחשיפה ממושכת של הידיים לחומרי ניקוי ביתיים ומים. סימניה – יובש ואדמומיות של אצבעות הידים, קילופי עור בקצות האצבעות, אדמומיות והתעבות עור כפות הידים, המלווים בהופעת סדקים וחריצים בעור.
החשיפה הממושכת לחומרי ניקוי, כמו רחיצה תכופה של הידים, פוגעת במרכיב השומני של העור הנוטה להקרע בקלות. הנפגעים העיקריים, פרט לעקרות הבית ועובדי נקיון ,הם עובדי מטבח וצוותים רפואיים.

חיכוך או חשיפה למזג אויר קר ויבש עלולים להחמיר את התופעה.

מגע עם כפפות גומי עשויות לטקס, מתכות כגון ניקל, או צמחים מסוימים, עלולים לגרום לאקזמה אלרגית בידיים, המכונה דלקת עור ממגע (Contact dermatitis).

Nummular eczema המכונה גם Nummular Neurodermatitis, היא צורה מפושטת של התופעה, המתבטאת בהופעת מספר הולך ומתרבה של נגעים אקזמטוטים דיסקרטים, עגולים כעין מטבע, מפוזרים על השוקיים, ירכיים, זרועות, עכוזים, פטמות ועוד, מלווים גרד טורדני. הנגע הטיפוסי הוא רובד בקוטר עד מספר ס"מ, אדום, תפוח, עם בועיות זעירות וגלדים. תסמונת זו קשורה במצבי לחץ רגשי, כזה או אחר.

מחפשים רופא עור לאבחון וטיפול באקזמה? פנו אל אחד מרופאי העור שלנו ותיהנו מזמינות תורים גבוהה, יחס חם ואישי ומענה מקצועי ברמה הגבוהה ביותר.

אקזמה דיסהידרוטית Dyshidrotic Eczema

אחת הצורות הנפוצות של אקזמה, המכונה אקזמה דיסהידרוטית, מערבת לרוב הן את כפות הידים והן את כפות הרגלים. מדובר בהתפרצויות חוזרות של המחלה, שסימני ההיכר של הן הופעת בועות ושלפוחיות מוצקות בפיזור סימטרי על כפות הידים, בצידי האצבעות וכן על כפות הרגלים, מלוות גרד טורדני. צורה זו של אקזמה נפוצה בין השאר במקרים שסובלים מדלקת עור אטופית (אסתמה של העור).

אקזמה טיפוסית לאזור/ים בגוף

אקזמה על גבות הידים או גבות הרגלים טיפוסית לדלקת עור אלרגית ממגע.

אקזמה באיוזור המפשעות והגניטליה טיפוסית לדלקת החיתולים בתינוקות.

דלקת בצידי האף, סביב גבות העינים וגשר האף טיפוסית לדלקת עור דבוראית.

אקזמה על השוקיים וקרסוליים טיפוסית לדלקת עור מאי ספיקה ורידית Stasis Dermatitis.

טיפולים באקזמה

הטיפול באקזמה על צורותיה השונות מתבסס בראש וראשונה על זיהוי המחולל הפנימי או החיצוני, הרגעה והמנעות במידת הניתן מחשיפה לא מוגנת למחוללים החיצוניים.

הטיפול הרפואי יכלול תכשירים אנטיהיסטמינים, מרגיעי גרד, חבישות לחות עם מים פיסיולוגים במקרים החריפים, ו/או תכשיר טופיקלי נוגד דלקת על בסיס קורטיזון, בעוצמה מותאמת לחומרת המקרה, או תחליפי קורטיזון ( Elidel/Protopic). תכשיר אנטיביוטי מתבקש במקרים של הופעת זיהום מוגלתי. פוטותראפיה ממקומת לכפות ידים ורגלים, ובמיוחד אמבטיות PUVA יעילים במיוחד.

מומחי ספוט קליניק לטיפול באקזמה

מומחית לרפואת עור ומין, בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול במחלות עור

ד"ר נועה גל גינדי

ד"ר אייל רשפון