מתיחת בטן

מתיחת בטן

ניתוח מתיחת בטן נועד לטפל בעור רפוי ורופף סביב הבטן, הנוצר כתוצאה מירידה דרסטית במשקל או אחרי מספר לידות. מתיחת בטן עשויה בקלות לשנות את הופעתכם החיצונית ואת הרגשתכם הפנימית; היא אמנם לא נחשבת כהליך הרזייה, אך בהרבה מקרים היא כן יכולה לחדד קווי מתאר טוב יותר מדיאטה ופעילות גופנית. באמצעות הסרת עודפי עור ושומן והידוק שרירי דופן הבטן ניתן להשיג צללית מוצקה, צעירה וחיונית יותר.

הרקע לניתוחי מתיחת בטן

מתיחת בטן היתה עד לא מזמן פופולארית במיוחד בקרב נשים לאחר לידה שביקשו להשיב לעצמן את הגזרה של לפני ההריונות. בשנים האחרונות הפך הניתוח לפופולרי מאד גם בקרב גברים, המבקשים לתקן את נזקי הזמן והמשקל שגרמו להתרופפות העור סביב הבטן. רפיון העור בבטן מתרחש כאשר עור הבטן לא מתכווץ בחזרה לאחר הלידה או לאחר איבוד משקל רב. לעיתים רפיון העור מלווה גם בעודף שומן (במקרה כזה מומלץ לשלב מתיחת בטן עם שאיבת שומן), אך התופעה עשויה להתקיים גם בקרב אנשים רזים בעלי עודפי עור.

למי מתאים ניתוח מתיחת בטן

המועמדים הטבעיים לניתוח הם נשים וגברים עם הצטברות של עודפי עור באזור הבטן:

  • נשים אחרי לידה המבקשות לחזור למראה הצעיר שלהן ולהיפטר מהעור העודף שנותר לאחר הלידות
  • מטופלים שחוו ירידה דרמטית במשקל ונותרו עם עודפי עור משמעותיים
  • מטופלים הסובלים מעודף משקל חמור ומבטן משתפלת ואינם יכולים לפתור את הבעיה באמצעות דיאטה או התעמלות

שיטות ניתוח למתיחת בטן

קיימים שני סוגים של ניתוחי מתיחת בטן: מתיחת בטן קטנה (המכונה גם מיני מתיחת בטן) ומתיחת בטן גדולה.

מתיחת בטן קטנה

מיני מתיחת בטן רלוונטית במקרים בהם קיימים עודפי עור מועטים בין הטבור ובין המפשעה. במתיחת בטן קטנה נעשה חתך קצר בבטן התחתונה בלבד ומאזור זה בלבד מסירים את העור והשומן העודפים, מבלי לחתוך ולהפריד את הטבור מהעור שמסביבו.

מתיחת בטן גדולה

מתיחת בטן גדולה תתבצע כאשר קיימים עודפי עור משמעותיים יותר רק באזור שבין הטבור למפשעה, אלא גם באזור שמעל הטבור. במתיחת בטן גדולה מפרידים את הטבור מהעור שמסביבו ומותחים את העור כלפי מטה. לאחר מכן יוצרים פתח חדש לטבור במיקומו הטבעי, ומחברים אותו שוב לעור הבטן. בנוסף, בניתוח מתיחת בטן גדולה מהדקים את שרירי הבטן שהלכו והתרחקו אחד מהשני עם השנים, העליות במשקל וההריונות, והתוצאה היא בטן שטוחה ומתוחה יותר.

מתיחת בטן עם שאיבת שומן

מומלץ לשלב שאיבת שומן עם ניתוח מתיחת בטן, ולבצע שאיבת שומן לא רק מהבטן אלא גם מהמותניים. הפעולה המשולבת הזו מאפשרת לעצב את היקף המותניים ולחטב את הגוף. לעומת מתיחת בטן קטנה בה ניתן לשאוב כמות רבה של שומן, במתיחת בטן גדולה כמות השומן שניתן לשאוב מוגבלת מתוך מטרה למנוע פגיעה באספקת הדם.

הכנות לניתוח מתיחת בטן

לקראת הניתוח תתקיים פגישה עם הרופא המנתח בה תתבקשו לתאר את השיפורים והציפיות מהניתוח. הרופא יעבור על התיק וההיסטוריה הרפואית של המטופל ויגבש תוכנית טיפול אישית בהתאם למבנה גופו ולמצבו הרפואי. תינתן התייחסות ספציפית לקהלים הבאים:

  • מעשנים צריכים להפסיק לעשן במשך חודש לפני ואחרי הניתוח
  • חולי סכרת צריכים לוודא שהיא מאוזנת
  • לנשים שילדו בעבר ומתכננות הריון/ות נוספים בסמיכות לניתוח יומלץ להמתין עם הניתוח עד לאחר הלידה האחרונה
  • למטופלים כבדי משקל מומלץ לרדת מעט במשקל לפני הניתוח כדי להגיע לתוצאות טובות יותר. ניתוח מתיחת בטן הוא ניתוח הדורש אנרגיות ומשאבים מהגוף כדי להחלים ללא סיבוכים ולכן יש להגיע לניתוח עם כמות מספקת של ויטמינים, חלבונים ומינרלים בגוף. לשם כך, מטופלים הצריכים לרדת במשקל לפני הניתוח צריכים לעשות זאת בדיאטה מאוזנת – מומלץ בפיקוח דיאטנית. למטופלים הנמצאים בעיצומו של תהליך ירידה במשקל מומלץ להמתין עד שמשקלם יתייצב

כיצד מתבצע ניתוח מתיחת בטן

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך בין שעה וחצי לשלוש שעות, בהתאם לסוג המתיחה. בניתוח בו משולבת שאיבת שומן משך הניתוח עשוי להתארך במעט.

ניתוח מתיחת בטן קטנה אינו מצריך השארות ללילה לאשפוז ואינו מצריך השארת נקזים (צינוריות המשמשות לניקוז ההפרשות מאזור הניתוח).

ניתוח מתיחת בטן גדולה מחייב השארות להשגחה למשך לילה אחד, ובחלק מהמקרים ובהתאם לכמות ההפרשות, משאירים את הנקזים למשך מספר ימים בודדים. בתום הניתוח מועברים המטופלים לחדר התאוששות ומשם לחדר החלמה לצורך השגחה. הניתוח מסתיים בחבישה אלסטית העוטפת את אזור הבטן.

ההחלמה מניתוח מתיחת בטן

קצב ההחלמה מניתוח מתיחת בטן הינו אינדיבידואלי, אך הגורם המשפיע עליו ביותר הוא פעולת הידוק השרירים. זאת משום שבכל הפעלה של שרירי הבטן (לצורך ישיבה, קימה או כל פעולה אחרת,) הם נמתחים כנגד התפרים וגורמים לכאב מסוים. במקרים של מתיחת בטן קטנה או במטופלים בעלי שרירי בטן טובים, ההחלמה תהיה קלה ומהירה יותר היות ואין צורך בהידוק שרירי הבטן. כך או כך, תקופת ההחלמה המשמעותית יותר תהיה בעיקר בשבוע הראשון לאחר הניתוח בו צפויה ירידה זמנית בתחושה, נוקשות ואי נוחות באזור המנותח. בתום השבוע הראשון לאחר הניתוח ניתן לחזור לפעילות רגילה. לפעילות גופנית מאומצת ניתן לחזור כחודש לאחר הניתוח. אם הניתוח כלל גם שאיבת שומן, התוצאה הסופית תתקבל רק כעבור מספר חודשים ונדרשת סבלנות.

סיבוכים אפשריים

לרוב סיבוכים אחרי ניתוח מתיחת בטן אינם נפוצים והם קיימים בעיקר בקרב מעשנים וסוכרתיים ונדירים בקרב אוכלוסיות רגילות. סיבוכים אפשריים כוללים:

  • חשש לפתיחה של תפרים
  • זיהומים
  • נמק בעור
  • ירידה בתחושהבעיקר בבטן התחתונה
  • דימום
  • חוסר סימטריה
  • צלקות שלא מחלימות כמצופה

כדי למנוע סיבוכים חשוב מאד להפסיק לעשן לפחות שלושה עד ארבעה שבועות לפני ולאחר הניתוח ולוודא שרמות הסוכר בדם מאוזנות.

מומחי ספוט קליניק למתיחת בטן

ד

ד"ר הלית גיא-חן

רופאה מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית. בעלת ניסיון בניתוחים משחזרים, פוסט בריאטרים והסרת נגעים בשיטת מוהז.

צרו אתנו קשר

-->
התקשרו לספוט קליניק - מרפאת מומחים לרופאי עור פרטיים
×
דילוג לתוכן