מחלות עריה

עריה היא מילה נרדפת לעירום או מערומי הגוף, כמו בצירוף "עירום ועריה". ברפואה הכוונה למחלות עור הפות והנרתיק, תחום המשותף לרפואת עור ולרפואת נשים. למרפאת ספוט קליניק המתמחה בטיפול במחלות עריה מגיעות נשים הסובלות ממגוון בעיות רפואיות של הפות והנרתיק, המתבטאות לעתים בגרד, כאבים, צריבה מקומית, אי נוחות, הפרשות או עקצוץ, וכן מפריחות עוריות שונות הנלוות לכך. גם מתח נפשי עשוי להתבטא בגרד של אזור העריה, או להחמיר מחלות עור ראשוניות כגון פסוריאזיס או דרמטיטיס שמערבות את האזור. כמו כן, כחלק מבדיקת העור השגרתית, מומלץ גם לערוך בדיקת נגעים עוריים של אזור העריה, שכן גם שם נמצאות לעתים שומות, נגעים וסקולריים וגידולי עור שונים.המודעות למחלות של אזור העריה הינה נמוכה, ולעתים רבות נשים אינן נבדקות במשך שנים רבות בשל אי נוחות מסוימת בבדיקה.

מרפאת העריה בספוט קליניק מנוהלת על ידי ד"ר אפרת סולומון כהן – מומחית לרפואת עור ומין ובפרט לרפואת עור נשים.

מחלות עריה – כיצד מאבחנים ומטפלים בהן?

אבחון מטופלת עם תלונות הקשורות לאזור העריה כולל בדיקה גופנית באמצעות הסתכלות וכן באמצעות מכשיר הנקרא דרמטוסקופ, המשמש לאבחון נגעים. לא מדובר בבדיקה פולשנית אלא הסתכלות חיצונית בלבד על האזור. לעתים המטופלת מופנית גם לבדיקה של רופא/ת נשים, ולעתים מומלץ על המשך בירור באמצעות נטילת ביופסיית עור, אשר מתבצעת במרפאה בהרדמה מקומית.

ליכן סקלרוזיס

ליכן סקלרוזיס היא מחלת עור כרונית הנראית כנגע לבן והיא מחלת העריה השכיחה ביותר. המחלה גורמת להתנוונות שכבת העור העליונה ולשינויים אנטומיים של אזור העריה ופי הטבעת. התלונה העיקרית המדווחת בקרב נשים הסובלות מליכן סקלרוזיס הינה גרד של העריה, המלווה בדרך כלל בסדקים עוריים, שינויים אנטומיים בעריה וכאבים בקיום יחסי אישות.

נשים עם ליכן סקלרוזיס נמצאות בקבוצת סיכון (3%-4%) להתפתחות סרטן עור העריה (SCC – Squamous Cell Carcinoma) ועל כך חשיבות המעקב והבדיקה. יעילות הטיפול במחלה באמצעות סטרואידים גבוהה וברוב המקרים הגרד חולף בעקבות הטיפול, אולם השינויים האנטומיים ברוב המקרים אינם הפיכים.

ליכן סקלרוזיס מופיעה בדרך כלל בנשים מעל גיל 50, אך גם נשים צעירות יותר ואף ילדות סובלות ממנה. בקרב חלק מהילדות הסובלות מהמחלה, המחלה עוברת נסיגה ספונטנית במהלך גיל ההתבגרות. ברב המקרים החולות מדווחות על גרד ומיעוטן מדווח על כאב בעריה או על כאב במהלך קיום יחסי מין. חשוב לזכור שזו לא מחלה מדבקת ולכן אין סכנה בהדבקת בן הזוג.

הטיפול המומלץ לרוב הינו טיפול יומי במשחת סטרואידים בעלי דרגות חוזק גבוה (1-2), עד שהמטופלת מדווחת על הפסקת תחושת הגרד. הכמות הנדרשת קטנה ועל פי רוב שפופרת של 15-30 גרם תספיק לשלושה חודשי טיפול. יעילות הטיפול במשחת סטרואידים גבוהה וברוב המקרים הגרד חולף. השינויים האנטומיים עם זאת, ברוב המקרים אינם הפיכים. השימון העורי התדיר הינו חשוב אף הוא.

ליכן סימפלקס כרוניקוס

ליכן סימפלקס כרוניקוס הוא שם נרדף לדלקת עורית כרונית אשר גורמת לעיבוי של העור והדגשת קפלי העור. השינויים העוריים הנגרמים הינם לרוב משניים לגרד כרוני וממושך, ועל כן הם יכולים להיגרם ממגוון מחלות עוריות ראשוניות- ובעיקר דרמטיטיס של העור, מסוג אטופיק דרמטיטיס או דלקת עור ממגע, עקב רגישות עורית לחומרים שונים.

אבחון לליכן סימפלקס כרוניקוס הוא ראשית כל על ידי בדיקה גופנית. לעתים יש סימנים עוריים אחרים המעידים על נטיה לאטופיק דרמטיטיס ("אסטמת עור"). במקרים מסוימים אנו מחליטים לערוך בדיקת תבחיני מטלית לאבחון רגישות לחומרים חיצוניים הבאים במגע עם העור, ולעתים יש צורך בלקיחת ביופסיה בהרדמה מקומית.

הטיפול בליכן סימפלקס כרוניקוס קשור ראשית לשימון תדיר של העור, והימנעות מגרד. ישנן משחות סטרואידליות לתקופות קצרות ומשחות שאינן סטרואידליות לטיפול ממושך יותר שניתן לשלבן עם חומרים משמנים שונים.

פסוריאזיס

פסוריאזיס הינה מחלת עור שכיחה הגורמת לפריחה מכוסה קשקשת וגרד עורי באזורים אופיניים (לרוב מרפקים, ברכיים, קרקפת), כאשר לעתים היא מערבת את אזורי הקפלים לרבות אזור המפשעות ועריה, ואז היא קרויה בצורתה ההפוכה ("פסוריאזיס אינברסה"). האבחון נעשה על ידי בדיקה גופנית מקיפה, והטיפולים הינם מגוונים והכוללים משחות סטרואידליות ושאינן סטרואידליות, טיפולים באור UV, או טיפולים סיסטמיים במקרים קשים יותר לטיפול.

גרד נרתיקי

גרד נרתיקי הוא תלונה נפוצה ולעתים אינה מלווה בכל פריחה עורית הנראית לעין. לעתים גרד נרתיקי הינו משני לזיהומים עוריים ונרתיקיים כגון פטרת (לרוב קנדידה), זיהום מקומי, חיידקי או ויראלי ועוד. האבחון הינו לרוב משולב על ידי רפואת נשים ורפואת עור. במקרים מסוימים מדובר בגרד בלבד, ללא גורם נלווה. הטיפול כולל שילובים של משחות משמנות, משחות שאינן סטרואידליות וכדורים נוגדי גרד באופן ממושך.