טיפול באקנה

טיפול מותאם אישית מבעוד מועד עשוי למנוע צלקות עתידיות

טיפול באקנה | ספוט קליניק - מיטב המומחים לרפואת עור

אקנה, הנקראת בעברית גם חטטת או בשמה הנפוץ יותר ״פצעי בגרות״, גורמת לסבל רב לאנשים בגילאים שונים. לצד חוסר הנעימות בעקבות הופעת הפצעים על עור הפנים, לעתים נותרות צלקות המהוות עדות תמידית למחלה שהייתה.

מה זה אקנה?

אקנה הינה דלקת של זקיקי השערות ובלוטות החלב שבעור הפנים, החזה והגב. אקנה מופיעה לראשונה לרוב בגיל ההתבגרות ונעלמת בסופו, אך לעתים היא מופיעה גם בגילאים מוקדמים יותר וחוזרת בעקשנות גם בגילאי הבגרות המאוחרת. הסיבה בגינה אקנה תוקפת אנשים מסוימים לעומת אחרים אינה ברורה לגמרי. עם זאת, הופעת האקנה נקשרת לעתים לגורמים הבאים:

• תורשה

• סיבות הורמונליות

• מתח ולחץ נפשי

• חיידקים וגירויים בעור

טיפול באקנה

סוגים שונים של פצעי אקנה

אקנה ציסטית המלווה יצירת מעין כיסים תת עוריים שמכילים חלב ותוצרי דלקת

אקנה אצל תינוקות – לעתים ניתן להבחין בפצעי אקנה על גבי עור פניהם של תינוקות רכים. תופעה זו נקשרת ככל הנראה להשפעה מוגברת של הורמונים אשר מועברים אל התינוק מאמו במהלך ההיריון. סוג זה של חטטת חולף לרוב מעצמו ואינו מותיר צלקות.

חטטת כתוצאה משימוש במוצרי קוסמטיקה  – לעתים פצעי החטטת עשויים להתפתח כתוצאה משימוש במוצרי קוסמטיקה. אי לכך, צרכני מוצרי קוסמטיקה המועדים להופעת החטטת צריכים להקפיד על רכישת מוצרי קוסמטיקה בעלי התווית: non comedogenic, כלומר מוצרים שאינם גורמים לקומדון – סתימה של בלוטות החלב.

אקנה כסיכון עבודה – ישנם אנשים הנחשפים במהלך ביצוע עבודתם למוצרי זפת, לשמנים מסויימים, לברום ולכלור, כמו למשל עובדים במכרות הפוספטים בים המלח.

אקנה כתוצאה מקרמים שומניים – אנשים המשתמשים בשמני שיער מסויימים עשויים לפתח חטטת בעיקר באזור המצח.

אקנה כתוצאה מחיכוך – חטטת עלולה להופיע באזורי עור בהם מתרחש חיכוך רב עם בדים כגון אזור הכתפייה.

אקנה כתוצאה משימוש בתרופות – ישנן תרופות המכילות קורטיזון, העשויות לגרום להופעת פצעי החטטת בגילאים מבוגרים. גם תרופות הרגעה מסוימות , כמו גם תרופות נגד אפילפסיה, עשויות אף הן לגרום לחטטת, לצד תרופות רבות נוספות הכוללות תרופות אימונו-ביולוגיות מתקדמות לטיפול בסרטן.

רוזציאה – רוזציאה יכולה להופיע עם אקנה או בלעדיו בגילאים מבוגרים. זו מחלה נפרדת מאקנה ומהווה אבחנה מבדלת חשובה. סוג זה של חטטת מתרחש בגילאים מבוגרים ושכיח בעיקר אצל אנשים בעלי גוון עור בהיר. חטטת זו מופיעה בעיקר באזור הלחיים, האף, הסנטר והמצח.

הטיפול באקנה

לדבריה של ד״ר ליברטי זהר, מומחית לרפואת עור מצוות הרופאים של ספוט קליניק: ״הצלחת הטיפול באקנה ומניעת צלקות בעתיד תלויה באבחון מדויק של אופי המחלה ומידת חומרתה. הטיפול באקנה מיועד להרגיע את התגובה הדלקתית ולמנוע ככל הניתן הופעת נגעים חדשים. הוא כולל שילוב של תכשירים לניקוי ומריחה על העור הנגוע, ו/או טיפולים סיסטמים ע"י תכשירים אנטיביוטים ו/או רטינואידים בשילוב עם טיפולים הורמונלים במידת הצורך״.

בעת הופעתם של הפצעונים הדלקתיים על גבי העור, מתחיל הגוף בתהליך ריפוי על מנת להבריא את המקום הנגוע. במקרים בהם הדלקת חריפה במיוחד עלולות להיווצר צלקות באזור בו התרחשה הדלקת, במיוחד אם הנגעים עמוקים ומערבים את השכבה המפרידה בין העור לתת-עור. אחת ממטרות הטיפול נועדה למנוע את הופעת הצלקות בעתיד.

ספוט קליניק – הנחושת 10, רמת החייל, תל אביב

למידע נוסף וזימון תורים: 050-9669175/4 , 03-6952499