טיפולים באקנה

טיפולים טופיקליים באקנה

טיפולים טופיקליים באקנה (טיפולים מוקמיים) מבוססים על שילוב כזה או אחר של מרכיב נוגד דלקת, חיטוי מקומי, מרכיב אנטיביוטי, מרכיב הממיס פקקי שומן (קומדונים) ועוד. מומלץ להתמיד בטיפול לפחות פעם – פעמיים ביום, מידי יום, לאחר רחצה במים וסבון. ניתן למרוח את התכשיר על כל האיזור הנגוע ואין צורך להגביל את הטיפול לפצע/ים בודד/ים.

על אף תחושת היובש המלווה את הטיפול, חשוב להמעיט בשימוש בתכשירי לחות, אלא אם מדובר בתכשירים על בסיס מיימי שאינם חוסמים את נקבוביות העור.

להלן מספר תכשירים המכילים אחד או יותר מהמרכיבים הנ"ל:

• Retavit/Locacid/Adaferin חומצה רטינואית, נגזרת של ויטמין A
  • Duac Gel – שילוב של בנזואיל פראוקסיד עם קלינדהמיצין
  • Benazmycin Gel שילוב של פראוקסיד עם אריתרומיצין

תכשירים עם מרכיב אנטיביוטי:

• Aknemycin ,Acnetrim, Dalagis T, Zindaclin
  • Neo-Medrol Acne Lotion מכיל גופרית, ניאומיצין ונוגד דלקת (קורטיזון )

טיפולים סיסטמיים – תרופות הניתנות דרך הפה בבליעה

תרופות אנטיביוטיות לדיכוי הפרופריוניבקטריום אקנה ולפעילות נוגדת-דלקת

• מינוציקלין (להקפיד ליטול בנפרד ממוצרי חלב)
  • אריתרומיצין
  • סולפה
  • קלינדהמיצין

משך הטיפול ייקבע ע"י הרופא המטפל. תתכן הישנות המחלה עם הפסקת הטיפול.

טיפול הורמונלי בגלולות למניעת הריון

מטרת הטיפול ל"דלל" את ההשפעה של ההורמונים האנדרוגנים על פעילות המחלה והפרשת ה sebum (חלב), זאת, במקביל לבקרת רופא נשים. השיפור בחומרת המחלה בהשפעת הגלולות צפוי לבוא לידי ביטוי רק מספר חדשים מתחילתו.

טיפול הורמונלי עשוי לסייע במקרים של אקנה עקשנית המלווה את תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

• Diana – שילוב של אסטרוגן עם ציפרוטרון אצטט שהוא נוגד אנדרוגן

רואקוטאן Roaccutane

טיפול באקנה ברואקוטאן – נגזרת סינתטית של ויטמין A, מיועד בראש וראשונה למקרים היותר קשים של אקנה, שלא נמצא להם מרפא עם אחד או יותר מהטיפולים הטופיקלים ו/או הסיסטמים הקלאסים, הנזכרים לעיל. במיוחד – במקרים של אקנה ציסטית, שתסמיניה – הווצרות ציסטות תת-עוריות על הפנים, חזה ו/או גב, עם נטייה ליצירת מורסות, הפרשת חלב, מוצרי פירוק של חלב וריפוי המסתיים בצלקות עמוקות..

הטיפול ברואקוטאן, יותר מכל אמצעי טיפול חלופי, עשוי להביא לריפוי שלם ו/או להפוגה מתמשכת גם לאחר סיום הטיפול. חשוב עם זאת להתמיד ולהשלים את הטיפול עפ"י הפרוטוקול המקובל, המותנה בצבירת המנה האופטימלית של התרופה, תוך פרק זמן שיכול להמשך 6 חדשים ומעלה, בקצב המותאם להקטנת תופעות הלוואי הידועות.

בין תופעות הלוואי – יובש בעור ובשפתיים, רגישות לשמש, כאבי שרירים, דמם קל מהאף. תופעות אלה הן הפיכות וניתן להקל עליהן במידת הצורך ע"י הפחתת המינון היומי של התרופה, שמן הסתם יביא להארכת משך הטיפול הנחוץ לצבירת המינון התרפויטי. במקרה של שינויים במצב הרוח במהלך הטיפול, תופעה נדירה כלשעצמה, מומלץ להוועץ בפסיכולוג /פסיכיאטר ובמידת הצורך לשקול הפסקת הטיפול ללא דיחוי.

במהלך השבועות הראשונים לטיפול תתכן החמרה זמנית במצב האקנה, המלווה בהפרשה מרובה מהציסטות התת עוריות ותגובה דלקתית נלווית. הרופא המטפל יוכל לייעץ כיצד ניתן להרגיע את התסמינים האלה , כדי לאפשר את המשך הטיפול.
במהלך הטיפול חשוב לנטר בין השאראת פרופיל השומנים בבדיקות דם עוקבות, ובמידת הצורך להיעזר בדיאטה מתאימה, ו/או בהקטנת המינון היומי של התרופה.
לנשים בגיל הפוריות חשוב להדגיש שהתרופה עלולה לגרום למומים בעוברים ולכן נאסר ליטול אותה בהריון.
במהלך הטיפול ברואקטוטאן מומלץ להמנע מפרוצדורות פולשניות , שתהליך הריפוי שלהם עלול להיות ממושך.
לקריאה נוספת.

רופאי עור מומחים לטיפול טופיקלי באקנה