אטופיק דרמטיטיס / אסטמה של העור

דלקת עור אטופית, המוכרת גם בשמה אטופיק דרמטיטיס או אסטמה של העור, הינה מחלת עור שכיחה בעלת רקע תורשתי, הקשורה ברגישות יתר של העור לגירויים.

אטופיק דרמטיטיס / אסתמה של העור / דלקת עור אטופית · ספוט קליניק מרכז מומחים לרפואת עור

אסטמה של העור היא למעשה דלקת של העור הגורמת לעור יבש ומגרד. דלקת זו עלולה להשפיע על כל חלק של העור, אך שכיחה בעיקר באזור הפנים, הקרקפת וקפלי העור כמו מרפקים ברכיים, פרקי ידיים וצוואר. המחלה מאופיינת בהתלקחויות והישנויות אשר ביניהן תקופות "רגיעה" עם סימפטומים מועטים באופן יחסי.

אסטמה של העור משפיעה על שני המינים במידה שווה. המחלה עלולה להופיע בכל גיל, כולל במבוגרים, אך היא נפוצה ביותר בילדים, ומשפיעה על 10% עד 20% מכלל התינוקות והילדים. הדלקת אמנם כרונית, אך ברוב המקרים היא נוטה לחלוף במהלך שנות הילדות – מחקרים מראים שכמחצית מהילדים יפסיקו לסבול מהמחלה, ואילו מחציתם ימשיכו לסבול ממנה גם בהמשך חייהם הבוגרים.

אטופיק דרמטיטיס מקושרת עם שני מצבים אלרגיים אחרים: אסטמה של דרכי הנשימה ונזלת אלרגית. אלו שסובלים מאחת משתי המחלות הללו או שיש להם קרוב משפחה הסובל מהן, נמצאים בקבוצת סיכון לפתח אטופיק דרמטיטיס.

המחלה אינה מסכנת את חיי המטופל, אך מדובר במחלה ממושכת היכולה לפגוע באיכות החיים באופן משמעותי.

גורמים להופעת אסטמה של העור / אטופיק דרמטיטיס

הגורם המדוייק להופעת אטופיק דרמטיטיס אינו ידוע, אך מקובל לומר שהפגיעה המרכזית במחלה באה לידי ביטוי כהפרעה בשלמות של העור – בחלקה על רקע גנטי ובחלקה על רקע סביבתי. פגיעה זו מאפשרת חדירה של חומרים מגרים שונים מחד, ופעילות מוגברת של מערכת החיסון מנגד. כמו כן, ידוע שהמחלה שכיחה יותר באזורים עירוניים ובמדינות מפותחות, ובקרב אנשים בעלי נטייה גנטית לאלרגיות.

במחקרים גנטיים שבוצעו, נמצא שבקרב הסובלים מאקזמה ומאטופיק דרמטיטיס בפרט, נפוצה מוטציה בגן שאחראי על ייצור חלבון הנקרא "פילגרין". לחלבון זה תפקיד מפתח בשמירה על שלמות שכבת העור החיצונית ושמירה על לחות העור. כאשר חלבון זה נמצא בחסר, לחות העור עשויה להיפגע מחד, וחיידקים ווירוסים עשויים לחדור בקלות יתרה מאידך. זו גם הסיבה לכך שהסובלים מאטופיק דרמטיטיס הם בעלי עור יבש מאוד הנוטה לזיהומים.

לצד הגורם הגנטי, בין הגורמים הידועים כמעוררים ו/או מחמירים את תסמיני המחלה: חיסונים, צריכת מוצרי מזון עתירי חלבונים, מאכלים חריפים, שתיית אלכוהול, שינויי מזג אוויר, חשיפה לחומרי ניקוי, אבק ומתח נפשי.

האם אסטמה של העור מדבקת?

אטופיק דרמטיטיס אינו מחלה מדבקת! המחלה אינה מועברת מאדם לאדם.

מה ההבדל בין אקזמה ואסטמה של העור?

אסטמה של העור נחשבת כסוג חמור של אקזמה. אלו אשר סובלים מאטופיק דרמטיטיס עשויים לסבול מרגישויות עוריות נוספות בהמשך חייהם, למשל:

קיימים סוגים נוספים אחרים של אקזמה הגורמים לגירוד ואדמומיות ועשויים להידמות לאטופיק דרמטיטיס כמו למשל דלקת העור האלרגית עקב מגע (Contact Dermatitis). אך בשונה מאטופיק דרמטיטיס, אלו יגרמו לעיתים לשלפוחיות או קילופים משמעותיים יותר בעור ויופיעו במקומות פחות טיפוסיים. יש חשיבות גדולה לאבחנת הסוג המדויק של האקזמה ממנה סובלים, על מנת להתאים את הטיפול הטוב ביותר.

הסימפטומים של אטופיק דרמטיטיס – איך נראית אסטמה של העור?

כאשר גורם מסויים מעורר את מערכת החיסון, היא מגיבה ביתר ומייצרת תגובה דלקתית. הגורם המעורר את התגובה הדלקתית יכול להיות חיצוני או פנימי. הדלקת עצמה היא זו שגורמת לסימפטומים של המחלה:

לעיתים, עשוי להתווסף זיהום משני בעור, ואז עשויים להיות פצעים פתוחים עם תוכן מוגלתי או גלד צהוב. כאשר הפריחה הדלקתית נמשכת זמן רב, עשויים להופיע שינויים בגוון העור, ועיבוי של העור כתוצאה מגירוד ושפשוף חוזרים.

מומחי ספוט קליניק לאטופיק דרמטיטיס

ד״ר זהר ליברטי - רופאת עור פרטית

פופסור דוד אנק

רופא עור מומחה לאטופיק דרמטיטיס

ד״ר מיכל סלומון - רופאת עור פרטית מומחית לרפואת עור

ד"ר מיכל סלומון

ד"ר איילת רשפון

רופאת עור מומחית לאטופיק דרמטיטיס

קבוצת גיל גיל בעת הופעה ראשונה אזורים נפוצים התייצגות אופיינית סיבוכים ומאפיינים נוספים
תינוקות
הילד עשוי להיות בן חודשיים – שלושה כאשר המחלה מופיעה לראשונה בעיקר באזורי הקרקפת, הפנים ובייחוד הלחיים, והחלקים המיישרים של הגפיים (ברכיים ומרפקים) פריחה שמופיעה בפתאומיות וגורמת לעור להיות אדום, קשקשי ומגרד אצל ילדים קטנים שלא יכולים להתגרד, ניתן לראות חיכוך כנגד משטחים שעוזרים להקל על הגרד. כמו כן, שכיחים זיהומי עור ובעיות שינה
ילדים
גילאי שנתיים ועד גיל ההתבגרות קיפולי הגוף: בצוואר, בקפלי המרפקים, ובקפלי הברכיים. לעיתים אף בין העכוזים פריחה מגרדת וקשקשית המתחילה בדרך כלל בקפלי עור העור המעורב עשוי להתעבות, להיראות כהה או בהיר יותר, ולעיתים אף להיות מורם לעומת העור שאינו מעורב
מבוגרים
נדיר שהמחלה תופיע לראשונה אצל מבוגרים. 90% מהחולים יחלו לראשונה לפני גיל 5 פנים וקפלי עור במרפקים, בברכיים ובצוואר. העור המעורב מכסה את רוב הגוף בשונה מילדים, האזורים המעורבים ייראו לעיתים קרובות כהים יותר וקשקשיים יותר העור יבש וקשקשי יותר מאשר אצל ילדים, וכמו כן- גרד לא פוסק
תינוקות
אטופיק דרמטיטיס / אסטמה של העור אצל תינוקות
גיל בעת הופעה ראשונה הילד עשוי להיות בן חודשיים – שלושה כאשר המחלה מופיעה לראשונה
אזורים נפוצים בעיקר באזורי הקרקפת, הפנים ובייחוד הלחיים, והחלקים המיישרים של הגפיים (ברכיים ומרפקים)
התייצגות אופיינית פריחה שמופיעה בפתאומיות וגורמת לעור להיות אדום, קשקשי ומגרד
סיבוכים ומאפיינים נוספים אצל ילדים קטנים שלא יכולים להתגרד, ניתן לראות חיכוך כנגד משטחים שעוזרים להקל על הגרד. כמו כן, שכיחים זיהומי עור ובעיות שינה
ילדים
אטופיק דרמטיטיס / אסטמה של העור ברגליים | ספוט קליניק - מיטב המומחים לרפואת עור
גיל בעת הופעה ראשונה גילאי שנתיים ועד גיל ההתבגרות
אזורים נפוצים קיפולי הגוף: בצוואר, בקפלי המרפקים, ובקפלי הברכיים. לעיתים אף בין העכוזים
התייצגות אופיינית פריחה מגרדת וקשקשית המתחילה בדרך כלל בקפלי עור
סיבוכים ומאפיינים נוספים העור המעורב עשוי להתעבות, להיראות כהה או בהיר יותר, ולעיתים אף להיות מורם לעומת העור שאינו מעורב
מבוגרים
אטופיק דרמטיטיס / אסטמה של העור במפרק • ספוט קליניק מיטב המומחים לטיפול באטופיק דרמטיטיס
גיל בעת הופעה ראשונה נדיר שהמחלה תופיע לראשונה אצל מבוגרים. 90% מהחולים יחלו לראשונה לפני גיל 5
אזורים נפוצים פנים וקפלי עור במרפקים, בברכיים ובצוואר. העור המעורב מכסה את רוב הגוף
התייצגות אופיינית בשונה מילדים, האזורים המעורבים ייראו לעיתים קרובות כהים יותר וקשקשיים יותר
סיבוכים ומאפיינים נוספים העור יבש וקשקשי יותר מאשר אצל ילדים, וכמו כן- גרד לא פוסק

מהם הגורמים להחמרה או התלקחות של אטופיק דרמטיטיס?

על מנת לזהות טריגרים שגורמים להחמרה ו/או התלקחות של המחלה, חשוב לזכור כי לעיתים ההתלקחות מתרחשת זמן מה לאחר החשיפה לחומר האלרגני.
על אף שטריגרים עשויים להשתנות מאדם לאדם, חלק מהטריגרים המוכרים והנפוצים ביותר כוללים:

גירוד לשם הקלה?

לסובלים מאטופיק דרמטיטיס מומלץ לא לגרד כלל או להימנע מגירוד ככל הניתן. הגירוד המתמיד עשוי לגרום להחמרה בסימפטומים וכמו כן לזיהום משני בעור. להקלה בגרד ניתן להשתמש בתרופות אנטיהיסטמיניות כמו פניסטיל (Fenistil).

אבחון

האבחון של אטופיק דרמטיטיס מתבסס על תשאול המטופל, בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה.

הממצאים הקליניים העוריים התומכים באבחנה: גרד טורדני ואירועים חוזרים של תפרחות בדרגות חומרה משתנות. בנוסף, קיימים ממצאים נלווים בבדיקת דם העשויים לתמוך באבחנה, כמו ריבוי יחסי של תאים "אאוזונופילים" בספירת הדם המבדלת, ו/או רמות גבוהות של נוגדן המכונה "אימונוגלובולין E" או בקיצור “IgE”, בנסיוב. מהלך מחלה ממושך, הופעת המחלה בינקות והיסטוריה אישית או משפחתית של מחלות אלרגיות נוספות גם הם מחזקים את האבחנה.
כמו כן, ניתן בחלק מהמקרים להיעזר בטסטים אלרגיים, אותם חשוב לבצע אך ורק בתקופות רגיעה של העור, תוך הימנעות מנטילת תרופות וביניהם בעיקר הימנעות מסטרואידים.

מה ניתן לעשות כדי לשלוט באסטמה של העור?

העקרונות הבסיסיים לשליטה באטופיק דרמטיטיס:

1. היכרות עם הטריגרים להחמרה ו/או התלקחות של המחלה
  2.  אימוץ שגרה יומיומית מתאימה של טיפוח העור
  3.  שימוש קבוע בחומרים מעניקי לחות ותרופות שנמצאו יעילות
  4.  מעקב אחרי סימני זיהום משניים
  5.  הימנעות מגירוד ושפשוף של אזורים מעורבים

טיפול באטופיק דרמטיטיס

על מנת לטפל במחלה בצורה נאותה, מומלץ להיעזר ברופא עור המתמחה באבחון ובטיפול באסטמה של העור.

כתלות בחומרת הסימפטומים, אטופיק דרמטיטיס יכולה להיות מטופלת באמצעות תרופות טופיקליות בלבד. אפשרויות מתקדמות המתאימות למחלה סוערת כוללות: טיפול באור (פוטותרפיה), תרופות המדכאות את מערכות החיסון (תרופות אימונוסופרסיביות) או תרופות ביולוגיות שונות הפועלות גם הן כנגד גורמים ספציפיים במערכת החיסון. במקרים חמורים וסוערים, ניתן לטפל באמצעות סטרואידים סיסטמיים.

טיפול מונע באסטמה של העור – תחזוק ידידותי של העור חיוני להצלחת הטיפול הרפואי:

טיפול מונע באסטמה של העור כולל הימנעות מגורמים הידועים כמחמירים את המחלה, ובעיקר – מחשיפה יתרה למים וסבון. על הלוקים במחלה להימנע במידת האפשר מהגורמים הבאים:• הימנעות משינויי טמפרטורה חדים ומהימצאות בחללים עם חימום מוגבר או קירור מוגבר

לתחזוק ידידותי של העור מומלץ שימוש יומיומי במשחות שומניות המגינות על עור המטופל, שימוש קבוע בקרם לחות, רחצה באמבטיות עם שמן אמבטיה, נטילת אנטי-היסטמינים להפחתת הגרד ולבישת בגדים מאווררים ותמיכה נפשית.

אטופיק דרמטיטיס – טיפול תרופתי:

1. תרופות נוגדות גרד
  2. תכשירים מקומיים המכילים סטרואידים – משחות בדרגות עוצמה מתאימות לחומרת המחלה, אשר הוכחו כיעילות בהפחתת תסמיני המחלה; הטיפול בסטרואידים מתאים לשלב החריף של המחלה, אינו מומלץ לטיפול מתמשך ועלול להוביל בין השאר לתופעות לוואי שונות:
    • דלדול (אטרופיה) של העור
    • שיעור יתר
    • יצירת תלות טיפול והישנות של המחלה עם הפסקת הטיפול
    • סימני מתיחה
      בגין סיבות אלה יש להקפיד על מעקב רפואי צמוד ומתמיד להתאמת המינון ועוצמת התכשיר.
  3. תכשירים מקומיים שאינם סטרואידים – קרמים או משחות המכילים מעכבי קלצינורין ומאפשרים שימוש לאורך זמן כולל באזורים בעייתיים כמו עפעפיים וקיפולי גוף.
  4. טיפול אנטיביוטי בפצעים – במקרים שבהם קיים חשד לזיהום משני של הנגעים בעור.
  5. טיפול חלופי – פוטותראפיה (חשיפה מבוקרת לקרינת שמש על סגולה).
  6. רפואה משלימה

אסטמה של העור אצל תינוקות

מחלה זו מופיעה בשיעור גבוה אצל תינוקות ומדירה שינה מעיניהם של הורים רבים. לרוב, מחלה זו מופיעה אצל תינוקות באזורי הפנים, הידיים והרגליים. אף על פי שמדובר במחלה כרונית הנוטה להתפרצויות בעונות מעבר, בקרב רוב התינוקות היא חולפת מאליה עם הגיל.

מחלה זו מופיעה בגיל הינקות עקב נטייה גנטית מולדת לאסטמה של העור או של דרכי הנשימה, והיא אינה מדבקת. הטיפול בתסמיני המחלה אצל תינוקות כולל שימוש קבוע בקרם לחות, המקל מאוד על תחושת העקצוץ והגרד הנלווית למחלה, לצד טיפול תרופתי במידת הצורך.

אטופיק דרמטיטיס בהריון

במהלך ההיריון מתרחשים בעור שינויים רבים הכוללים פריחות הריון טיפוסיות, בדומה למערכות אחרות בגוף. למעשה, מעל ל-90% מהנשים מדווחות על שינויים בעורן במהלך ההריון, המיוחסים ברובם לתהליכים במערכות האנדוקריניות, האימונולוגיות, המטבוליות והווסקולריות. פריחה בהריון עשויה להיות דומה לאסתמה של העור.

ההשפעה של הריון על העור עשוייה להשתנות מאישה לאישה. בעוד שחלק מהנשים יראו שיפור משמעותי במראה הכללי של העור, אחרות עשויות לסבול מבעיות עור בחומרה משתנה. אחת מבעיות העור השכיחות ביותר בהריון היא אטופיק דרמטיטיס. כידוע, טריגרים פנימיים וחיצוניים עשויים להוביל להתלקחות של המחלה, והריון הוא אחד הטריגרים הפנימיים הנפוצים ביותר.

בין 20% ל-40% מהנשים שחוות התלקחות של המחלה במהלך ההריון חוו תופעה זו לפני. נשים עם היסטוריה של אקזמה לפני ההריון, הן בעלות סיכון משמעותי לפתח אסטמה של העור במהלך ההריון. ההחמרה המשמעותית ביותר מתרחשת במהלך הטרימסטר השני, ומיוחסת לשינויים הורמונליים ואימונולוגיים באם ובעובר בזמן הזה. שינויים אלה בדרך כלל הפיכים לאחר לידה, אך עם זאת, חלק מהנשים עלולות לסבול מאסטמה של העור גם בהריונות הבאים.

גם נשים שלא חוו אסטמה של העור לפני ההריון עשויות לפתח זאת לראשונה במהלך ההריון. נשים אלו יאופיינו כבעלות היסטריה של עור רגיש עם נטייה ליובש, ולעיתים אף ידווחו על קרוב משפחה הסובל מאסטמה של העור, אסטמה של מערכת הנשימה או נזלת אלרגית.

חשוב לזכור שנשים בהריון מועדות להופעת פריחות אחרות שעשויות להיראות דומות לאסטמה של העור. למשל, גרדת הריון (PUPPP) היא פריחה אחרת הנפוצה במהלך ההריון. המשטחים האדומים והמגרדים נוטים להופיע לראשונה בסוף ההריון וסביב סימני מתיחה, לעומת אסטמה של העור אשר נוטה להופיע בטרימסטר השני ובאזור הפנים, החזה והצוואר.

אין ראיות לכך שאסטמה של העור במהלך ההריון משפיעה או מזיקה לעובר. עם זאת, חלק מהטיפולים הניתנים למחלה אסורים בהריון ועלולים להזיק לעובר. תרופות ביולוגיות ופוטותרפיה אסורות לחלוטין לשימוש במהלך ההריון. בדומה לכך, מומלץ להימנע מסטרואידים טופיקלים מאוד פוטנטיים, סטרואידים סיסטמיים ותרופות אימונוסופרסיביות. שימוש במשחות סטרואידליות מעלה את הסיכון למשקל לידה נמוך ולידה מוקדמת, אך סיכון זה קטן ביותר ורלוונטי רק במינונים של 300 גרם ומעלה לאורך כל ההריון – שימוש שלעיתים רחוקות נחוץ כטיפול באסטמה של העור. לכן, רוב המשחות הסטרואידליות המשולבות עם חומרי לחות בטוחות לשימוש במהלך ההריון.

ביקור בטוח בשגרת הקורונה

הקליקו לפרטים