אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור)

תחזוק ידידותי של העור חיוני להצלחת הטיפול הרפואי

דלקת עור אטופית ( אטופיק דרמטיטיס ) המוכרת גם בשמה אסתמה של העור, הינה מחלת עור הקשורה ברגישות יתר של העור לגירוי/ים לא ספציפיים. הסימנים הטיפוסיים של המחלה – תחושת עקצוץ, תפרחות אדמומיות וגרד באזורים שונים בגוף, בעיקר באזורי קפלי הגפיים, פנים המרפקים ומאחורי הברכיים כמו גם, בגב ובקרקפת.

אטופיק דרמטיטיס | ספוט קליניק - מיטב המומחים לרפואת עור

הגורמים להופעת אסתמה של העור

אסתמה של העור מופיעה לרוב בגיל הילדות המוקדמת ולעתים מופיעה שוב גם בגילאים מאוחרים יותר. לרוב המחלה מופיעה אצל אנשים בעלי נטייה גנטית לרגישויות אלרגיות ולאסתמה של הריאות ודרכי הנשימה. לצד הגורם הגנטי, בין הגורמים המעוררים ו/או מחמירים את תסמיני המחלה: חיסונים, צריכת מוצרי מזון עתירי חלבונים, מאכלים חריפים, שתיית אלכוהול, שינויי מזג אוויר, חשיפה לחומרי ניקוי, אבק ומתח נפשי.
אבחון אטופיק דרמטיטיס/ אסתמה של העור מתבסס על הממצאים העוריים הטיפוסיים: גרד טורדני ואירועים חוזרים של תפרחות בדרגות חומרה משתנות. ממצאים נלווים – ריבוי יחסי של אאוזינופילים בספירת הדם המבדלת, ו/או רמות גבוהות של אימונוגלובולין IgE בנסיוב.
ניתן בחלק מהמקרים להיעזר בטסטים אלרגיים, אותם חשוב לבצע אך ורק בתקופות רגיעה של העור, תוך הימנעות מנטילת תרופות וביניהם בעיקר הימנעות מסטרואידים.

הטיפול בדלקת עור אטופית

בכדי לטפל במחלה כהלכה, כדאי להעזר ברופא עור המתמחה באבחון ובטיפול באסתמה של העור.

טיפול מונע באסתמה של העור – תחזוקה נכונה של העור – למידע נוסף.

הטיפול המונע במחלה כולל הימנעות מגורמים הידועים כמחמירים את המחלה, ובעיקר – מחשיפה יתרה למים וסבון. על הלוקים במחלה להימנע במידת האפשר מהגורמים הבאים:

לתחזוק ידידותי של העור מומלץ שימוש יומיומי במשחות שומניות המגינות על עור המטופל, שימוש קבוע בקרם לחות, רחצה באמבטיות עם שמן אמבטיה, נטילת אנטי-היסטמינים להפחתת הגרד ולבישת בגדים מאווררים ותמיכה נפשית.

אטופיק דרמטיטיס – טיפול תרופתי

הטיפול התרופתי במחלה כולל משחות המכילות סטרואידים בדרגות עצמה מתאימות לחומרת המחלה, אשר הוכחו כיעילות בהפחתת תסמיני המחלה; הטיפול בסטרואידים מתאים לשלב החריף של המחלה, אינו מומלץ לטיפול ועלול להוביל בין השאר:

בגין סיבות אלה יש להקפיד על מעקב רפואי צמוד ומתמיד להתאמת המינון ועוצמת התכשיר.

טיפול חלופי – פוטותראפיה ( חשיפה מבוקרת לקרינת שמש על סגולה).

לדלקת עור אטופית קיימים גם פתרונות נוספים בתחום הרפואה המשלימה

אסתמה של העור אצל תינוקות

מחלה זו מופיעה בשיעור גבוה אצל תינוקות ומדירה שינה מעיניהם של הורים רבים. לרוב, מחלה זו מופיעה אצל תינוקות באזורי הפנים, הידיים והרגליים. אף על פי שמדובר במחלה כרונית הנוטה להתפרצויות בעונות מעבר, בקרב רוב התינוקות היא חולפת מאליה עם הגיל.

מחלה זו מופיעה בגיל הינקות עקב נטייה גנטית מולדת לאסתמה של העור או של דרכי הנשימה, והיא אינה מדבקת. הטיפול בתסמיני המחלה אצל תינוקות כולל שימוש קבוע בקרם לחות, המקל מאוד על תחושת העקצוץ והגרד הנלווית למחלה, לצד טיפול תרופתי במידת הצורך.

ד"ר אייל ווסוקי הינו מומחה לרפואת עור ומין במרפאת ספוט קליניק, המציעה לקהל לקוחותיה מגוון רחב של טיפולים מתקדמים לבעיות ולמחלות עור שונות, ביניהן אסתמה של העור.

עקבו אחרינו בפייסבוק