אלרגיה בעור / תגובה אלרגית

אלרגיה בעור הינה תוצאה של ריגוש או עוררות יתר של המערכת החיסונית בעקבות חשיפה ו/או רגישות למרכיב או גורם כלשהו למשל: תגובה אלרגית לאחר עקיצת חרק, חשיפה לתרופה בבליעה או במריחה ועוד. התגובה הנפוצה קרויה אורטיקריה URTICARIA המלווה בתפרחת וגרד.

רגישות לתרופות יכולה לגרום לתפרחות שונות בעור.

תפרחת טיפוסית כתוצאה מחשיפת ישירה של העור לאלרגן מכונה דלקת עור ממגע CONTACT DERMATITIS.

דלקת עור ממגע CONTACT DERMATITIS כשמה כן היא – תגובה דלקתית של העור הנגרמת כתוצאה מרגישותו למגע עם חומרים שונים.
הרגישות יכולה להתפתח בזמן חשיפה ראשונית לחומר, אך יכולה להופיע גם שנים רבות לאחר מכן, כתוצאה מחשיפות חוזרות.

דלקת עור ממגע נחלקת לדלקת עור מגירוי/איריטנטית Irritant Contact Dermatitis או לדלקת עור אלרגית Allergic Contact Dermatitis.

דלקת עור מגירוי/איריטנטית Irritant Contact Dermatitis תתרחש אצל כל בני האדם אשר נחשפו לכימיקל הפוגע. עוצמת הפגיעה תלויה בריכוז החומר אליו נחשף העור כמו גם עובי שכבת העור החיצונית (הקרנית) ומידת חדירותה.

בין החומרים האיריטנטיים – נפט, פנולים ניקל ועוד.

המופע השכיח ביותר של אלרגיה בעור / דלקת עור מגירוי הינו לרוב אקזמה בכפות הידיים המוגבלת לאיזור המגע עם החומר הגורם לתגובה. התלונה השכיחה הינה של צריבה והופעת רובד אדום, עם או ללא שלפוחיות, בדומה לכוויה.

אלרגיה בעור • ספוט קליניק - מיטב המומחים לרפואת עור ולטיפול בתגובה אלרגית

הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות דלקת עור אלרגית ממגע הינה חשיפה למתכות, בעיקר ניקל, המצוי בתכשיטים או שעוני יד. סיבות נוספות הינן חשיפה לחומרים קוסמטיים כדוגמת צבעי שיער, בשמים ואיפור.

אקזמה אופיינית לאזורי הקפלים בעור ובניהם צוואר. יכולה להיגרם גם מבושם או שרשרת.

בעלי מקצוע אשר נמצאים בסיכון יתר להופעת דלקת עור ממגע: עוזרות בית, מעצבי שיער, וטרינרים, אנשי רפואה ורופאי שיניים, סדרני פרחים, חקלאים וגננים, עובדי קייטרינג, עובדי דפוס, ציירים, עובדים במתכות, מהנדסי מכונות, מכונאים, עוסקים בבנייה ודייגים.

אלרגיה בעור • ספוט קליניק - מיטב המומחים לרפואת עור ולטיפול בתגובה אלרגית

אלו הסובלים ממחלת האטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר לסבול מדלקת עור מגירוי/איריטנטית בשל פגם במחסום העורי וחדירות גדולה של שכבת העור החיצונית.

דלקת עור אלרגית תתפתח רק אצל אותם אנשים הרגישים לאלרגנים מסוימים , ללא תלות בריכוז החומר או בטמפרטורה. חומר אלרגני משפעל את כל המערכת החיסונית. הוא מוצג לגוף כאנטיגן ולכן בחשיפות חוזרות אפילו לכמות מזעריתו תתפתח כתגובת שרשרת לדלקת עור סימפטומטית.שאינה מוגבלת לאיזור המגע עם האלרגן ויכולה להיות מפושטת.

התלונה השכיחה בדלקת עור אלרגית הינה אקזמה, אדמומיות, גלדים, קילוף עור וגרד.

אורטיקריה (סרפדת) בקרב ילדים – ד"ר איילת אולך

אורטיקריה היא מחלה המתאפיינת בבליטות אדומות קטנות בצקתיות שנמשכות בין 15 דקות למספר שעות. בדרך כלל הם מופיעים בפתאומיות ואינם משאירים זכר כשהם נעלמים. הפריחה עשויה להופיע מספר פעמים ביום, להופיע ולחלוף במשך ימים או שבועות ולפעמים יותר. אורטיקריה בהחלט מציקות, אך בדרך כלל אינן מזיקות אלא אם כן הן גורמות לנפיחות בגרון; תופעה זו נדירה אך דורשת טיפול מידי.

מה גורם לאורטיקריה?

הפריחה עלולה להיגרם על ידי גורם חיצוני הנלקח דרך הפה, לרוב תרופה כמו פניצילין או משככי כאבים. לפעמים מזונות גורמים לאורטיקריה; פירות כגון תותים הם דוגמאות ידועות. אורטיקריה בילדים נגרמות לעיתים קרובות על ידי זיהומים כגון וירוסים, אך לעיתים נדירות הן סימן למחלה פנימית חמורה יותר. לעיתים, גורמים פיזיים כמו לחץ או קור עלולים לגרום לתופעה. למרבה המזל, בדרך כלל אנו יכולים לטפל באורטיקריה בהצלחה – למרות שהסיבה שלהם עשויה להישאר בגדר תעלומה.

טיפול באורטיקריה

תיעוד של מזון או תרופות שנלקחו סמוך להופעת הפריחה עשוי להיות מועיל. הטיפול המקובל הוא על ידי אנטיהיסטמיניים. חלק מהאנטי-היסטמינים גורמים לנמנום. לעיתים, אנטיהיסטמיניים עלולים לגרום לילד להיות היפראקטיבי. הכוורות משתפרות בדרך כלל תוך מספר ימים לאחר תחילת הטיפול בתרופות. ניתן להשתמש בזריקות של אפינפרין (אדרנלין) לטיפול באורטיקריה חמורה.

אורטיקריה

מומחי ספוט קליניק לאבחון וטיפול באלרגיה בעור