סרטן עור מסוג תאי מרקל – Merkel Cell Carcinoma

סרטן עור מסוג תאי מרקל הוא גידול נוירואנדוקריני נדיר שמקורו בתאי מרקל. עם זאת, היארעות המחלה עלתה עד פי 4 בשני העשורים האחרונים.

סרטן עור מסוג תאי מרקל מתפתח לרוב באזורי עור החשופים לשמש, כגון הפנים, הצוואר והזרועות. הוא מופיע כבליטה לא סדירה בגוון העור, או גבשושית בגוון ורוד-אדום על פני העור. לרוב מדובר בגידול שאינו כואב, הגדל במהירות ועלול להפוך לפצע פתוח.

מהו תא מרקל?

תאי מרקל הם תאים הממוקמים בשכבה החיצונית והעליונה של העור הנקראת "אפידרמיס". תאים אלו מקושרים אל מערכת העצבים ולהם תפקיד משמעותי בתחושת המגע העדין בעור.

איך נראה סרטן העור של תאי מרקל?

סרטן העור מסוג תאי מרקל לעיתים מופיע באזורי עור חשופים לשמש, אך לא תמיד. הגידולים אינם בעלי מראה אופייני כמו סרטני העור האחרים (BCC, SCC או מלנומה). דווקא מהירות הגדילה שלהם, ולא המראה, היא זו שמובילה מטופלים לפנות להתייעצות עם רופא העור.

במקרה של ספק ניתן להיעזר בביופסיה אבחנתית.

עד כמה מסוכן סרטן העור של תאי מרקל?

בעוד שסרטן העור של תאי מרקל הוא בעל סיכוי גבוה פי שלושה להיות קטלני לעומת מלנומה, עם אבחון מוקדם, סרטן זה עשוי להיות מטופל בהצלחה.

גורמי הסיכון

הגורמים הבאים מעלים את הסיכוי לחלות בסרטן עור מסוג תאי קשקש:

• חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה (UV) מהשמש או ממיטות שיזוף. קרינת ה-UV מהווה סכנה כפולה – לא רק שהיא מעלה את הסיכון לחלות בסרטן העור, היא גם מדכאת את מערכת החיסון ומפחיתה את היכולת שלה לתקן נזקים ב-DNA ולהילחם בסרטני עור.
  • מערכת חיסון מוחלשת כתוצאה ממחלה כרונית, מתרופות מדכאות חיסון או מצבים אחרים. דיכוי חיסוני וסרטן עור מסוג תאי מרקל קשורים זה בזה. לאדם עם מערכת חיסון מדוכאת, יש סיכוי גבוה פי 15 לחלות במחלה. לעיתים קרובות, החולים בסרטן העור של תאי מרקל עקב מערכת חיסונית מדוכאת, יחלו בגיל צעיר יותר.
  • היסטוריה של סרטן העור, כולל BCC, SCC, או מלנומה.
  • גיל מתקדם – רוב מקרי סרטן העור מסוג תאי מרקל מתרחשים באנשים מעל גיל 50.
  • מין זכר.
  • עור בהיר – עור בהיר מהווה גורם סיכון לסרטני עור בכלל וסרטן עור של תאי מרקל בפרט
  • נגיף הפוליומה (Polyomavirus) שנמצא בכ-80% מכלל הגידולים מסוג תאי מרקל

סימני אזהרה ודגלים אדומים

סרטן עור מסוג תאי מרקל עלול להתקדם במהירות ולהיות קשה לטיפול, ולכן חשוב להכיר את סימני ההיכר של המחלה:

• נגע אסימפטומטי, לא כואב ולא רגיש למגע
  • נגע אשר מתפשט במהירות
  • נפוץ במדוכאי חיסון
  • גיל מעל 50
  • נגע באזור חשוף לשמש (קרינת UV)

טיפול בסרטן העור של תאי מרקל

סרטן העור מסוג תאי מרקל הוא נדיר ומסוכן אך ניתן לטיפול במיוחד אם מתגלה בשלב מוקדם.
רוב הטיפולים כוללים הסרה כירורגית של הנגע הראשוני יחד עם אחד או יותר מהבאים –

1. קרינה (רדיותרפיה) – סרטן עור של תאי מרקל רגיש מאוד לקרינה, המשמשת כטיפול מוצלח ויעיל הן כטיפול מקומי והן כטיפול באתרים מרוחקים.
    טיפול בקרינה באתר הגידול הראשוני: כתלות באתר הגידול הראשוני, ובשוליים הפוסט-ניתוחיים שישארו, רופא העור יכול להמליץ על טיפול בקרינה באזור שמסביב לגידול, במטרה למגר את התאים הסרטניים שעלולים היו להישאר באזור. הטיפל בקרינה מסייע במניעת הישנות מקומית והתפשטות של הגידול לבלוטות לימפה מקומיות או לאיברי גוף נוספים.
    טיפול בקרינה בבלוטות לימפה או באתרים מרוחקים: במידה והסרטן התפשט לבלוטת לימפה מקומיות, תתבצע הסרה של חלק או כל הבלוטות ולאחר מכן טיפול קרינתי מקומי. קרינה יכולה להיות אופציה טיפולית גם בגידולים גדולי מימדים שלא ניתנים לניתוח, במטרה לגרום להצטמקותם ולאפשר את הסרתם הכירורגית.
  2. אימונותרפיה – מגוון טיפולים המעלים את יכולת מערכת החיסון של הגוף להילחם בתאים הסרטניים. תרופות שאושרו: Avelumab (Bavencio®), Pembrolizumab (Keytruda®).
  3. כימותרפיה – כימותרפיה מהווה גישה סיסטמית לעצירת גדילת התאים הסרטניים באמצעות שימוש בתרופות שהורגות את תאי הגידול או מונעות גדילה וחלוקה נוספת. על אף שסרטן העור מסוג תאי מרקל מגיב לכימותרפיה, התגובות הן לעיתים מוגבלות ונוצרות עמידויות רבות (מעל 50% מהגידולים יחזרו לגדול לאחר 90 יום מהתחלת הטיפול הכימותרפי). ניתן להשתמש בכימותרפיה גם כטיפול פליאטיבי לשם הפחתת כאב

מומחי ספוט קליניק לסרטן העור

פרופסור אסתר עזיזי - רופאת עור פרטית