פטרת

זיהום בפטרת הוא שכיח בקרב מתבגרים ומבוגרים אך ניתן למצוא זיהומי פטרת גם בילדים.

במתבגרים ומבוגרים שכיחים זיהומים פטרייתיים בכפות ובין אצבעות הרגליים, פטרת הציפורניים ו"פטריית שמש" – זיהום בשמרים מסוג טינאה ורסיקולור המוחמר בהזעה (ולא עקב חשיפה לשמש, כפי שמקובל לחשוב).

בילדים זיהומי הפטרת השכיחים יותר הינם פטרת הקרקפת ( tinea capitis ) פטרת הפנים (tinea faciei) והגוף (tinea corporis) ולעיתים זיהום בשמר מסוג קנדידה – למשל בתפרחת חיתולים עם זיהום משני או בחלל הפה.

האבחנה מתבצעת על ידי רופא העור ועל ידי ביצוע משטח לפטריות במעבדה מיקרוביולוגית בה ניתן לצפות בפטרייה תחת המיקרוסקופ ועל ידי ביצוע תרבית פטרייתית. בתרבית הפטרייה בדרך כלל צומחת תוך שלושה עד ארבעה שבועות.

פטרת הקרקפת

פטרת בקרקפת היא הזיהום הפטרייתי השכיח ביותר בקרב ילדים, בדרך כלל בגילאי 2 עד 10. פטרת הקרקפת נובעת מפטרייה שעוברת מאדם לאדם או מפטריות מחיות מחמד.

הפטרייה יכולה לדבק משערות שנפלו, קשקשים ומסרקים משותפים, מגבות או כובעים. הזיהום הפטרייתי יכול להתחיל כקשקשים, אזורי התקרחות ו / או אזורי אדמומיות בקרקפת עם נפיחות ומוגלה. במקרים מסוימים ניתן למשש בלוטות לימפה מוגדלות בצוואר.

כאשר מתבצעת אבחנה של פטרת בקרקפת, יש להשתמש בתרופה נגד פטריות במתן דרך הפה במשך ארבעה עד שישה שבועות, או יותר אם הזיהום עדיין פעיל. בנוסף, אנו ממליצים להשתמש בשמפו טיפולי להפחתת הסיכוי להדבקה . הילד עם הפטרת בקרקפת מדבק ויש לשמור על ילדים אחרים מלגעת בשיער, במסרקים במגבות או בכובעים שלו. בנוסף, יש לבדוק את כל בני המשפחה או אנשים או ילדים שבאו אתו במגע. במידה והזן המאובחן הוא מבעל חיים יש לבדוק את חיית המחמד אשר הילד בא עימו במגע למניעת הדבקה חוזרת.

פטרת הגוף

פטרת בגוף יכולה להופיע לאחר מגע עם אדם בעל חיים נגוע. הפטרייה מופיעה כנגעים בצורת טבעת (ringworm) עם שוליים אדומים עם קשקש ומרכז בהיר. ייתכן נגע בודד או נגעים מפושטים. לרוב הנגעים מלווים גרד. במתבגרים בעיקר באזורים בהם מזיעים יותר למשל במפשעות ובכפות הרגליים ניתן למצוא שגשוג של פטריות. בכפות הרגלים ניתן לראות אודם קשקש וקילוף עם אזורי לובן לחים בין הבהונות.

כאשר הפטרייה מתפשטת או כרונית תתכן התפשטות לציפורנים המשנות את צורתן לעכורות, חסרות ברק, מעובות ו/או בצבעים אפור/לבן או צהוב.

ניתן לטפל בפטריות בטיפול חיצוני או בתרופה דרך הפה לפי רמת החומרה ואזור הגוף המודבק.

המלצות כלליות למניעת הדבקה וייעול הטיפול כוללות אוורור מיטבי (כפות רגלים, מפשעות) , מניעת הזעה, נעילת נעלי גומי במקלחות משותפות ובדיקת בעלי חיים חדשים וצעירים טרם באים עימם במגע.

יש לבצע מעקב של רופא עור תחת הטיפול ובמתן של תרופה דרך הפה יש לבצע מעקב של בדיקות מעבדה.

מחפשים רופא עור לאבחון וטיפול בפטרת? פנו אל אחד מרופאי העור שלנו ותיהנו מזמינות תורים גבוהה, יחס חם ואישי ומענה מקצועי ברמה הגבוהה ביותר.

פטרת • ספוט קליניק מרפאת עור פרטית

פטרת

 

 

 

מומחי ספוט קליניק לאבחון וטיפול בפטרת

ד

ד"ר ערן גלילי

רופא עור מומחה למחלות פטריתיות ומחלות ציפורניים

ד

ד"ר איילת אולך

רופאת עור לילדים מומחית לאבחון וטיפול בפטרת בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

ד

ד"ר אורנה שמאי לובוביץ

מומחית לרפואת עור ולטיפול בפטרת

צרו אתנו קשר

-->
התקשרו לספוט קליניק - מרפאת מומחים לרופאי עור פרטיים
×
דילוג לתוכן