אקזמה בידיים

אקזמה כרונית בכפות הידיים יכולה להתבטא כחלק ממחלת עור מפושטת או כמחלת עור בכפות הידיים בפני עצמה.
אקזמה בידיים, או בשמה המלא: אקזמה כרונית של כפות הידיים (CHE – Chronic Hands Dermatitis/Eczema) היא תופעה דלקתית המאופיינת בפריחה בידיים המתבטאת בדרגות חומרה שונות ובמגוון רב של סימנים ותסמינים:

אקזמה בכפות הידיים נפוצה ביותר – עד 10% מהאוכלוסייה לוקים בה ובקרב כ-7% המחלה מוגדרת כמחלה כרונית.

אקזמה בידיים עשויה להופיע כחלק ממחלת עור כללית הפוגעת באזורים שונים בגוף וביניהם גם בכפות הידיים (כגון אטופיק דרמטיטיס מפושט, פסוריאזיס ועוד) או להתבטא מקומית בכפות הידיים, ללא מעורבות של אזורי גוף נוספים.
האקזמה בידיים יכולה להתפשט גם לגב כפות הידיים ואף לכיוון האמות.

הגורמים להופעת אקזמה בידיים

הגורם לאקזמה בכפות הידיים עשויים להיות חיצוני או פנימי.
הגורם החיצוני מיוחס בד"כ לאלרגנים שונים – חומרים שחשיפות חוזרות אליהם בקרב אנשים מסוימים, גורמים להפעלת מערכת החיסון במנגנון של תגובת יתר חיסונית מושהית (Allergic Contact Dermatitis).
דוגמאות לכך יכולות להיות אלרגיה לחומר ה PDD המצוי בצבעי שיער.

הגורם הפנימי מיוחס בד"כ לאטופיק דרמטיטיס

מחלת האטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) פוגעת בכ 20% מהאוכלוסייה ומיקומה הקלאסי בעור הוא בקפלי המרפקים והברכיים, סביב הצוואר ועוד.
לצד זאת, תתכן גם הופעה של אטופיק דרמטיטיס בכפות הידיים ו/או בגב כפות הידיים, כביטוי חלקי ממכלול האזורים המעורבים, או כביטוי בלעדי לכפות ו/או גב כפות הידיים.

בקרב חלק לא מבוטל של חולי אטופיק דרמטיטיס, המחלה עלולה להחריף בעקבות חשיפה לחומרים אלרגניים שונים ו/או חומרים איריטנטיים שונים. מצב זה הינו מצב משולב של אטופיק דרמטיטיס ו-Allergic Contact Dermatitis/Irritant Dermatitis.

במקרים של אקזמה בידיים רצוי לבצע טסטים (תבחיני מטלית) שבהם ניתן לזהות את האלרגניים הרלבנטים , כאשר הימנעות מוחלטת מהם עשויה להפחית את הגירויים בעור עד להעלמתם.
עם זאת, חשוב לציין כי הימנעות מגורמים אלרגניים אינה מבטיחה שהתפרחת העורית תיעלם לגמרי, מהסיבות הבאות:

על פי רוב, אקזמה חריפה בכפות הידיים גורמת לכאב וצריבה בעוד שאקזמה כרונית גורמת לגרד, עקצוץ וכד'.

דלקות עור תעסוקתיות המתבטאות באקזמה בידיים

אקזמה בידיים יכולה להיות גם תעסוקתית כלומר מתרחשת דלקת בעור כתוצאה ממגע ישיר עם חומרים כימיים שונים בזמן העבודה.
מרבית דלקות העור ממגע הגורמות לאקזמה בידיים ייגרמו בסביבת עבודה נוזלית (רטובה). לא בכל המקרים השימוש בכפפות יפחית את התופעה שכן יש עובדים רבים שרגישים לכפפות לטקס וכן לא בכל המקרים הכפפות עמידות בפני החומרים הכימיים.

כיצד מאבחנים את סוג האקזמה

אבחנה נכונה תתבצע באמצעות בדיקה יסודית ובדיקות עזר רלוונטיות.
יש לציין שקיימות מחלות בעלות תסמינים דומים לאלו של אקזמה כרונית של הידיים כגון פסוריאזיס ופטרת בכפות הידיים.
על מנת לשלול דלקת עור ממגע יש לבצע תבחיני מטלית (טסטים) – מדובר במדבקות שמדביקים על גב החולה למשך 48 שעות. באמצעות בדיקה זו ניתן לאבחן את סוג האלרגן הגורם לתפרחת.
באם נמצא אלרגן מתאים, הטיפול העיקרי הינו מניעה מחשיפה לאלרגן זה.

טיפול באקזמה בכפות הידיים

על פי רוב מתחילים את הטיפול בשימון העור ובמגוון משחות סטרואידליות.
במידה והתגובה אינה מספקת ניתן לטפל בפוטותרפיה ובבמקרים קשים מטפלים באמצעות כדורים או זריקות.

מומחי ספוט קליניק לאקזמה בידיים

ד״ר מיכל סלומון - רופאת עור פרטית מומחית לרפואת עור