ציפורן חודרנית

ציפורן חודרנית הינה תוצאה של חדירת שולי הציפורן לקפלי העור בצידי הציפורן, מצב הגורם לדלקת ולעיתים זיהום חיידקי. ציפורן חודרנית תתייצג כאודם, נפיחות, כאב והפרשה באזור צידי הציפורן והיא יכולה להופיע בצד אחד/בשני צידי הציפורן ו/או במספר ציפורנים. ציפורן חודרנית הינה מצב שכיח מאוד המופיע בדרך כלל בבהונות הגדולות, בעיקר במתבגרים ומבוגרים צעירים. בגילאים מאוחרים יותר, בעיקר בקרב נשים, עלולה גם כן להתפתח ציפורן חודרנית מסוג PINCER NAIL בשל מבנה קשתי של הציפורן.

המידע נלקח מתוך הרצאתו של ד"ר ערן גלילי
The Tel Aviv 2nd International Conference on Nail Disorders 2022

אפשרויות הטיפול:

ציפורן חודרנית בחומרה קלה

במקרים קלים ניתן בשלב הראשון לנסות טיפולים בלתי פולשניים:

• אמבטיות לאצבע עם תמיסות חיטוי אנטי-ספטיות
  • משחות בעלות מרכיב נוגד דלקת
  • הקפדה על גזירה נכונה של הציפורן והמנעות מנעליים לוחצות

ציפורן חודרנית בחומרה קשה

באם טיפול שמרני לא הועיל, או שמדובר מלכתחילה בציפורן חודרנית בחומרה קשה, נדרשת התערבות ניתוחית.

ניתוח ציפורן חודרנית

ראה דף הנחיות למטופל/ת לפני ואחרי הניתוח.

הניתוח אורך כ-15 דקות ומבוצע תחת הרדמה מקומית, ללא כאב. ישנן מספר טכניקות ניתוחיות המבוצעות במרפאתנו. בחירת הטכניקה הניתוחית נקבעת על פי מספר גורמים, לרבות מבנה הציפורן והאצבע.

במרבית המקרים, הטכניקה הניתוחית המתאימה, הינה הצרת הציפורן בכ-2 מ"מ וצריבת שורש הציפורן (lateral matricectomy) באמצעים שונים (דוגמאת חומצת פנול). באם, בנוסף, נוצרה רקמה דלקתית עודפת בשולי הציפורן, יש להסירה גם כן. באופן זה תתקבל תוצאה אסתטית טובה ותמנע חודרנות עתידית של הציפורן. יתרון של טכניקה זו הינה החלמה מהירה ואפשרות לחזרה מהירה לפעילות מלאה.

חשוב להבהיר שעקירת שולי הציפורן בלבד, ללא צריבת שורש הציפורן, אינה מספקת ותוביל להישנות הציפורן החודרנית מיד עם צמיחת הציפורן.

במיעוט המקרים יומלץ על שימוש בטכניקות ניתוחיות חלופיות (לדוגמא במקרים בהם הציפורן מלכתחילה צרה). בחירת הטכניקה הנכונה תוביל לריפוי עם תוצאה אסתטית טובה, סיכון נמוך להישנות ולסיבוכים (דוגמת עיוות הציפורן, היוותרות חלקי ציפורן שלא הוסרו במלואם).

ציפורן חודרנית | ספוט קליניק מרפאת עור פרטית בתל אביב
ציפורן חודרנית. מימין: ציפורן חודרנית דו צדדית (דרגת חומרה קשה) החודרת לקפלי הציפורן, ומובילה לכאב, נפיחות והפרשה. במקרה זה נדרש ניתוח. משמאל: ציפורן חודרנית דו צדדית, דרגת חומרה קלה-בינונית. לאור היעדר הטבה עם טיפול שמרנילא ניתוחי, נדרש היה ניתוח (תמונות שייכות לד"ר ערן גלילי)

מומחי ספוט קליניק לאבחון וטיפול בציפורן חודרנית

ד"ר ערן גלילי