טיפול טופיקלי

נגע קדם סרטני הקרוי גם קרטוזה סולרית (Solar Keratosis) או גידול סרטני שטחי שלא חדר את עומק העור, ניתנים לטיפול באמצעות משחות מקומיות.

הטיפול במשחות עשוי לרפא את הנגעים הקדם סרטניים ולשפר את תוצאת הניראות מבחינה אסתטית (ללא צלקות) להבדיל מטיפול כירורגי.

ה"אפודיקס" EFUDIX (5 Fluoro-uracil 5%) הינו תכשיר כימותרפיה הנמרח על העור. התכשיר "החכם" מזהה את המוקדים הפתולוגים והורס אותם באופן ייחודי ולכן המריחה הינה על אזור הנגע כולו (לא מריחה נקודתית). יש למרוח את התכשיר פעמיים ביום למשך תקופה של 3 שבועות.

תיתכן תגובה דלקתית באזור המטופל (תחושת עיקצוץ, אודם, הופעת גלדים).

לאחר תום הטיפול ניתן לשקם את האזור על ידי מריחת תכשיר נוגד דלקת.

ה"אלדרה" ALDARA (Imiquimod) הינה תכשיר המעורר את פעילות המערכת החיסונית כנגד תאי הגידול. אלדרה מאושרת על ידי ה FDA האמריקאי לטיפול גם בגידולי BCC השטוחים והנפוצים שאינם מופיעים באזור הפנים.

המריחה מוגבלת לפעמיים בשבוע למשך תקופת זמן כוללת של 6 שבועות. גם במקרה זה תיתכן תגובה מקומית של רגישות, עיקצוץ, אדמומיות או הופעת גלדים. במקרה כזה, ניתן לדחות את המשך הטיפול במספר ימים עד להשגת תחושת רגיעה.

משחת ה"סנקטיק" SANACTIC הינה ממשפחת ה NSAID's (אליה משתייכות התרופות המוכרות כמו "אדוויל" ו"נורופן"). טיפול מתמשך מניעתי ב"סנקטיק" עשוי למנוע הישנות הנגעים והיא נמרחת פעם ביממה לזמן בלתי מוגבל.

הטיפול בחנקן נוזלי CRYOTHERAPY מסייע להרס תאי הגידול בהקפאה. הטיפול עצמו צורב, אולם ניתן לחזור עליו מספר פעמים. בעקבות הטיפול נוצר גלד על העור אשר צפוי לנשור חודש לאחר מכן. למרות שהוא אינו מותיר צלקות, ייתכן ויחול שינוי צבע בגוון העור (שינויי פיגמנטציה).

בכל אחד מן התכשירים שתיארנו, נודעת חשיבות רבה להמשך מעקב הרופא המטפל, על מנת לוודא ריפוי מושלם של הנגעים. בכל מקרה של היעדר תגובה לטיפול, מומלץ לשקול טיפול חלופי בחנקן נוזלי, פוטותרפיה PDT, כירורגי או אחר.

עקבו אחרינו בפייסבוק